blijf op de hoogte
Altijd als eerste op de hoogte van de laatste ontwikkelingen? Meld je dan aan voor onze automatische updates. Je ontvangt dan een mail als wij een nieuwsbericht plaatsen.
Leerlingen hebben recht op goed onderwijs. Maar wat moet je kennen, kunnen en ervaren om nu – en later als volwassene – actief mee te kunnen doen in de samenleving? Het afgelopen jaar hebben twee teams van leraren, vak- en curriculumexperts onder leiding van een procesregisseur hard gewerkt om de conceptkerndoelen burgerschap en digitale geletterdheid te ontwikkelen voor het po, de onderbouw van het vo en (v)so.
We hebben deze conceptkerndoelen op 6 maart 2024 aan demissionair minister Mariëlle Paul overhandigd. Nu starten we de volgende fase: het beproeven van de conceptkerndoelen op verwachte bruikbaarheid in de onderwijspraktijk. Tot aan de zomer voeren we gesprekken over de conceptkerndoelen met diverse profielorganisaties, ketenpartners en experts om de aanpak voor de fase van beproeven te optimaliseren. Tijdens de bijeenkomsten, die dit najaar plaatsvinden, krijg je volop gelegenheid om vragen te stellen, je mening te delen en van gedachten te wisselen met andere scholen uit de regio. Zo zorgen we er met jouw bijdrage voor dat we daarna een definitieve set conceptkerndoelen aan het ministerie van OCW kunnen aanbieden en dat de scholen straks goed voorbereid aan de slag kunnen.
Stap 1. Bijwonen van één regiobijeenkomst
In september en oktober 2024 organiseren we regiobijeenkomsten door heel Nederland. Tijdens de regiobijeenkomsten lichten we de conceptkerndoelen burgerschap en digitale geletterdheid toe en gaan we met elkaar in gesprek over de conceptkerndoelen.
Stap 2. Aan de slag op school: de praktijkopdracht
Na de bijeenkomst ga je op jouw school aan de slag met een praktijkopdracht. Hiervoor ga je met collega’s uit je vakgroep of team in gesprek over de conceptkerndoelen. Voor de praktijkopdracht krijg je ook tips en materialen mee zodat je het gesprek goed bij jou op school kunt voeren. De bevindingen leg je vast en koppel je digitaal terug aan SLO. We leggen je tijdens de regiobijeenkomsten de praktijkopdracht uit. Heb je tijdens de uitvoering van de opdracht vragen, dan zijn we beschikbaar voor je.
Stap 3. SLO verzamelt en analyseert de uitkomsten van de praktijkopdrachten
We bekijken en wegen alle feedback op de conceptkerndoelen zorgvuldig. Het resultaat van deze analyse gebruiken we om de set conceptkerndoelen aan te scherpen en een definitieve set conceptkerndoelen op te leveren. Natuurlijk informeren we je wat we met de feedback hebben gedaan, welke keuzes we hebben gemaakt en hoe de aangepaste conceptkerndoelen eruit zien.
Stap 4. Aanbieden conceptkerndoelen aan OCW voor vastlegging in de wet
Als eindproduct van deze fase bieden we de kerndoelen als definitieve set conceptdoelen aan bij het ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap (OCW). Het ministerie van OCW doorloopt vervolgens een traject om de kerndoelen in de wet vast te leggen.
Hieronder zie je waar en wanneer de regiobijeenkomsten plaatsvinden. Meer informatie over de exacte locatie ontvang je na aanmelding uiterlijk twee weken voor de bijeenkomst. Elke bijeenkomst duurt van 16:00 - 20:00 uur.
Voor (v)so scholen die werken met zml/mb leerlingen en leerlingen die uitstromen naar dagbesteding of arbeidsmarkt ontwikkelen we functionele kerndoelen. Daarvoor organiseren we in 2025 een aparte bijeenkomst om ook deze conceptkerndoelen te beproeven in de onderwijspraktijk.
Meer informatie
Wil je meer weten over hoe de conceptkerndoelen zijn ontwikkeld en op de hoogte blijven, kijk dan op de pagina's over burgerschap of digitale geletterdheid en meld je aan voor de nieuwsupdates.
Tot snel op een van de regiobijeenkomsten!
Altijd als eerste op de hoogte van de laatste ontwikkelingen? Meld je dan aan voor onze automatische updates. Je ontvangt dan een mail als wij een nieuwsbericht plaatsen.