blijf op de hoogte
Altijd als eerste op de hoogte van de laatste ontwikkelingen? Meld je dan aan voor onze automatische updates. Je ontvangt dan een mail als wij een nieuwsbericht plaatsen.
Via dit platform blijf je op de hoogte van de actualisatie van de kerndoelen bewegen en sport. De startnotitie burgerschap (PDF 1 mb) is een van de documenten die het vertrekpunt markeren van de actualisatie.
Een kerndoelenteam van leraren, vakexperts en curriculumexperts actualiseert het komende jaar onder leiding van een procesregisseur de kerndoelen van burgerschap. Een advieskring, bestaande uit organisaties met vakinhoudelijke opvattingen, geeft het kerndoelenteam feedback en reflecteert op de (tussen-)producten van het team.
Op dit platform lees je de vorderingen in het proces en bredere ontwikkelingen die daarvoor relevant zijn. Ook delen vakgenoten en andere experts hun inbreng. Wil je op de hoogte blijven? Meld je dan aan voor de automatische updates.
Download hier het kerndoelenboekje met bijbehorende addendum van de conceptkerndoelen van burgerschap.
Animatie fase van beproeven kerndoelen
Conceptkerndoelen digitale geletterdheid en burgerschap opgeleverd in maart 2024. De wereld verandert, de mens verandert. Wat kinderen moeten kennen, kunnen en ervaren, verandert mee.
Lees verderDe volgende fase: na het opleveren van de conceptkerndoelen, gaan deze beproefd worden op verwachte bruikbaarheid in de onderwijspraktijk. Doet jouw school mee?
Lees verderSLO vindt het belangrijk dat de actualisatie van de kerndoelen voor het primair onderwijs, de onderbouw van het voortgezet onderwijs en het (voortgezet) speciaal onderwijs op een verantwoorde wijze gebeurt. Voor burgerschap werd daarom een team samengesteld. Dit team bestaan uit: leraren po, leraren onderbouw vo, vakexperts, curriculumexperts en een procesregisseur. Stap voor stap werken zij samen toe naar conceptkerndoelen.
Daarnaast geeft de klankbordgroep specifieke onderwijsbehoeften het team advies over de haalbaarheid en herkenbaarheid van de karakteristiek en de kerndoelen voor leerlingen met specifieke onderwijsbehoeften.
Het team actualisatie kerndoelen burgerschap kan naast de advieskring ook experts op persoonlijke titel raadplegen, zoals (vak)inhoudelijk experts en hoogleraren. Voor organisaties als het CITO, CvTE en leermiddelenmakers worden aanvullende bijeenkomsten, zoals gesprekstafels, georganiseerd.
Scholen kunnen aan de hand van diverse bronnen van SLO nu al aan de slag met burgerschapsonderwijs. Op het vakportal burgerschap vind je tips hoe je als school je visie op burgerschap bepaalt en hoe je je onderwijsaanbod daarop afstemt.
De Inspectie een nieuwe standaard (OP0) geintroduceerd. In deze nieuwe standaard Basisvaardigheden kijkt de Inspectie naar het curriculum voor Nederlandse taal, rekenen en wiskunde en burgerschap. De essentie van de standaard gaat om het feit of de school bewuste keuzes maakt in het plannen en uitvoeren van het curriculum op de basisvaardigheden. En op welke wijze de Inspectie dit terug ziet in de klas.
Omdat er tot op heden geen wettelijke opdracht aan scholen is voor digitale geletterdheid maakt digitale geletterdheid geen onderdeel uit van het toezicht / OP0.
De conceptkerndoelen Nederlands, rekenen en wiskunde en ook burgerschap worden niet meegenomen in de standaard OP0. Zolang de kerndoelen niet in wet- en regelgeving zijn vastgelegd hebben de doelen geen formele status. Pas na de invoeringsdatum (zie ook de vraag: Wanneer zijn deze nieuwe kerndoelen verplicht?) kan de Inspectie een school bevragen op het realiseren van de nieuwe kerndoelen.
Scholen zijn uiteraard wel vrij om de conceptkerndoelen al te gebruiken bij het versterken van het onderwijsaanbod en de uitvoering van het onderwijs, maar zijn hiertoe niet verplicht.
Altijd als eerste op de hoogte van de laatste ontwikkelingen? Meld je dan aan voor onze automatische updates. Je ontvangt dan een mail als wij een nieuwsbericht plaatsen.