blijf op de hoogte
Altijd als eerste op de hoogte van de laatste ontwikkelingen? Meld je dan aan voor onze automatische updates. Je ontvangt dan een mail als wij een nieuwsbericht plaatsen.
Via dit platform blijf je op de hoogte van de actualisatie van de kerndoelen digitale geletterdheid. De startnotitie digitale geletterdheid (pdf) is een van de documenten die het vertrekpunt markeren van de actualisatie.
Een kerndoelenteam van uit leraren, vakinhoudelijke experts en curriculumexperts zullen het komende jaar werken aan de actualisatie. Zij doen dit onder leiding van een procesregisseur. De teamleden stellen zich graag aan je voor evenals de procesregisseur.
De komende jaren delen we op dit webplatform de vorderingen in het proces en bredere ontwikkelingen die daarvoor relevant zijn.
Download hier het kerndoelenboekje met conceptkerndoelen van digitale geletterdheid.
Animatie fase van beproeven kerndoelen
In een wereld waar technologie steeds prominenter wordt, is het cruciaal dat ieder kind digitale kennis en vaardigheden opdoet. Het is urgent om digitale kennis in het onderwijs te integreren.
Lees verder“Je hebt digitale vaardigheden in elk leergebied nodig”: van startnotitie tot kerndoel voor digitale geletterdheid. Een interview met Nataša (curriculumexpert) en Marloes (docent).
Lees verderSLO vindt het belangrijk dat de actualisatie van de kerndoelen voor het primair onderwijs, de onderbouw van het voortgezet onderwijs en het (voortgezet) speciaal onderwijs op een verantwoorde wijze gebeurt. Voor digitale geletterdheid werd daarom een team samengesteld. Dit team bestaan uit: leraren po, leraren onderbouw vo, vakexperts, curriculumexperts en een procesregisseur. Stap voor stap werken zij samen toe naar conceptkerndoelen. Ook kreeg ieder team een advieskring, die bestaat uit een vertegenwoordiging van de onderwijspraktijk. Lees meer over wat de advieskring doet en welke organisaties in de advieskring zitten.
Daarnaast geeft de klankbordgroep specifieke onderwijsbehoeften het team advies over de haalbaarheid en herkenbaarheid van de karakteristiek en de kerndoelen voor leerlingen met specifieke onderwijsbehoeften.
Het actualisatieteam kerndoelen digitale geletterdheid kan naast de advieskring ook experts op persoonlijke titel raadplegen, zoals (vak)deskundigen en hoogleraren. Voor organisaties als het CITO, CvTE en leermiddelenmakers worden aanvullende bijeenkomsten, zoals gesprekstafels, georganiseerd.
Scholen kunnen aan de hand van diverse bronnen van SLO nu al aan de slag met digitale geletterdheid. Op het vakportal digitale geletterdheid vind je tips hoe je als school je visie op digitale geletterdheid bepaalt en hoe je je onderwijsaanbod daarop afstemt.
De Inspectie een nieuwe standaard (OP0) geintroduceerd. In deze nieuwe standaard Basisvaardigheden kijkt de Inspectie naar het curriculum voor Nederlandse taal, rekenen en wiskunde en burgerschap. De essentie van de standaard gaat om het feit of de school bewuste keuzes maakt in het plannen en uitvoeren van het curriculum op de basisvaardigheden. En op welke wijze de Inspectie dit terug ziet in de klas.
Omdat er tot op heden geen wettelijke opdracht aan scholen is voor digitale geletterdheid maakt digitale geletterdheid geen onderdeel uit van het toezicht / OP0.
De conceptkerndoelen Nederlands, rekenen en wiskunde en ook burgerschap worden niet meegenomen in de standaard OP0. Zolang de kerndoelen niet in wet- en regelgeving zijn vastgelegd hebben de doelen geen formele status. Pas na de invoeringsdatum (zie ook de vraag: Wanneer zijn deze nieuwe kerndoelen verplicht?) kan de Inspectie een school bevragen op het realiseren van de nieuwe kerndoelen.
Scholen zijn uiteraard wel vrij om de conceptkerndoelen al te gebruiken bij het versterken van het onderwijsaanbod en de uitvoering van het onderwijs, maar zijn hiertoe niet verplicht.
Altijd als eerste op de hoogte van de laatste ontwikkelingen? Meld je dan aan voor onze automatische updates. Je ontvangt dan een mail als wij een nieuwsbericht plaatsen.