blijf op de hoogte
Altijd als eerste op de hoogte van de laatste ontwikkelingen? Meld je dan aan voor onze automatische updates. Je ontvangt dan een mail als wij een nieuwsbericht plaatsen.

Via dit platform blijf je op de hoogte van de actualisatie van de kerndoelen moderne vreemde talen. De startnotitie is een van de documenten die het vertrekpunt markeren van de actualisatie.
Een kerndoelenteam van leraren, vakexperts en curriculumexperts, actualiseerde het afgelopen jaar onder leiding van een procesregisseur de kerndoelen van moderne vreemde talen. Een advieskring, bestaande uit organisaties met vakinhoudelijke opvattingen, gaf het kerndoelenteam feedback en reflecteerde op de (tussen-)producten van het team.
In november 2024 zijn de conceptkerndoelen moderne vreemde talen opgeleverd. Bekijk hier de formele opleveringsdocumenten.
Op dit platform lees je de vorderingen in het proces en bredere ontwikkelingen die daarvoor relevant zijn. Ook delen vakgenoten en andere experts hun inbreng. Wil je op de hoogte blijven? Meld je dan aan voor de automatische updates.
Fase van beproeven van conceptkerndoelen moderne vreemde talen
Ben jij leraar in primair onderwijs, onderbouw van voortgezet onderwijs of (voortgezet) speciaal onderwijs? En wil jij meedenken over de conceptkerndoelen? Meld jouw school vandaag aan!
Lees verderLeden van kerndoelenteam vertellen hoe het actualisatieproces is verlopen. Met de conceptkerndoelen willen we meer focus en richting geven, zodat leraren makkelijker curriculumkeuzes kunnen maken.
Lees verderSLO vindt het belangrijk dat de actualisatie van de kerndoelen voor het primair onderwijs, de onderbouw van het voortgezet onderwijs en het (voortgezet) speciaal onderwijs op een verantwoorde wijze gebeurt. Per leergebied is daarom een team samengesteld. Het team van moderne vreemde talen bestaan uit leraren po, leraren onderbouw vo, vakexperts, curriculumexperts en een procesregisseur. Stap voor stap werken zij samen toe naar conceptkerndoelen. Ook krijgt ieder team een advieskring, die bestaat uit een vertegenwoordiging van de onderwijspraktijk. Lees meer over wat de advieskring doet en welke organisaties in de advieskring zitten.
Daarnaast geeft de klankbordgroep specifieke onderwijsbehoeften het team advies over de haalbaarheid en herkenbaarheid van de karakteristiek en de kerndoelen voor leerlingen met specifieke onderwijsbehoeften.
Het afgelopen voorjaar en in de zomerperiode hebben we geworven voor het kerndoelenteam moderne vreemde talen. We hebben nog niet alle kandidaten gevonden die voldoen aan de selectiecriteria, bijvoorbeeld leraren po en vakexperts pabo. Wel hebben we voldoende leden om de benodigde expertises in het team te hebben om te starten met het actualisatietraject voor mvt. Kandidaten die voldoen aan de selectiecriteria kunnen zich alsnog aanmelden voor het kerndoelenteam mvt via https://www.slo-actualisatiekerndoelen.nl/slo-zoekt-leraren/.
Er zijn nu alleen kerndoelen voor Engels. Engels is verplicht voor alle leerlingen voor de onderbouw van het vo. De overige mvt zijn niet verplicht voor alle leerlingen en hebben nu geen eigen kerndoelen. Hoeveel en welke talen een leerling in de onderbouw volgt hangt af van de schoolsoort en het aanbod van scholen. Nu gebruiken leraren van deze talen de kerndoelen Engels om hun onderwijs vorm te geven. Deze situatie doet geen recht aan de verschillen tussen talen: waar Engels voortbouwt op kennis uit het primair onderwijs, beginnen de andere talen veelal zonder voorkennis. Voor beide situaties zijn andere ERK-niveaus van toepassing. Daarom is het nodig dat de nieuwe kerndoelen de verschillen tussen moderne vreemde talen inzichtelijk maken.
Altijd als eerste op de hoogte van de laatste ontwikkelingen? Meld je dan aan voor onze automatische updates. Je ontvangt dan een mail als wij een nieuwsbericht plaatsen.