blijf op de hoogte
Altijd als eerste op de hoogte van de laatste ontwikkelingen? Meld je dan aan voor onze automatische updates. Je ontvangt dan een mail als wij een nieuwsbericht plaatsen.
Via dit platform blijf je op de hoogte van de actualisatie van de kerndoelen Nederlands.
In september 2024 leverde SLO de set definitieve conceptkerndoelen Nederlands op. Een hele mooie mijlpaal voor het onderwijs. Benieuwd? Bekijk hier het nieuwe kerndoelenboekje. In november 2024 leverde SLO de set functionele kerndoelen voor Nederlands op, bekijk hier het kerndoelenboekje.
Via dit platform blijf je voorlopig op de hoogte van het proces en de laatste ontwikkelingen. Meld je aan voor de automatische updates om notificaties te krijgen van het laatste nieuws.
Fase van beproeven actualisatie kerndoelen
Vandaag publiceert SLO functionele kerndoelen Nederlands en rekenen en wiskunde (definitief concept). De kerndoelen zijn ontwikkeld voor leerlingen die zeer moeilijk leren of meervoudig beperkt zijn.
Lees verderDe definitieve conceptkerndoelen Nederlands en rekenen en wiskunde zijn gepubliceerd. "Deze stap brengt ons dichter bij een actueel curriculum dat bijdraagt aan taal- en rekenvaardige leerlingen."
Lees verderIn 2022 is voor Nederlands een kerndoelenteam samengesteld. Dit team bestond uit leraren po, leraren onderbouw vo, vakexperts, curriculumexperts en een onafhankelijke procesregisseur. In een jaar tijd werkten zij stap voor stap toe naar nieuwe conceptkerndoelen. Ieder team werkte daarbij samen met een advieskring met een vertegenwoordiging uit de onderwijspraktijk. De advieskring gaf gedurende dit traject feedback op de conceptkerndoelen. Daarnaast gaf een klankbordgroep specifieke onderwijsbehoeften het team advies over de haalbaarheid en herkenbaarheid van de kerndoelen voor leerlingen met specifieke onderwijsbehoeften. Met de adviezen van de advieskring en de klankbordgroep heeft het team de conceptkerndoelen verder aangescherpt.
Nadat in september 2023 deze conceptkerndoelen zijn opgeleverd, hebben meer dan 200 scholen uit het po, vo, so en vso de bruikbaarheid van de conceptkerndoelen in de onderwijspraktijk beproefd. Tijdens regiobijeenkomsten kregen zij een praktijkopdracht om op hun eigen school, in hun eigen met hun team, de conceptkerndoelen te beproeven. Ook is met deze scholen gekeken naar wat zij nodig hebben om nieuwe deze conceptkerndoelen succesvol te implementeren. Daarnaast zijn er expertbijeenkomsten geweest, waarin experts Nederlands en rekenen en wiskunde feedback hebben gegeven op specifieke inhoudelijke onderdelen van de conceptkerndoelen.
Op die manier zijn definitieve conceptkerndoelen ontwikkeld die breed gedragen worden door het onderwijsveld. De definitieve conceptkerndoelen zijn nu overgedragen aan het ministerie van OCW en worden door het ministerie definitief vastgesteld en vastgelegd in wetgeving.
De teams Nederlands en rekenen en wiskunde verkennen hoe het Referentiekader Taal en Rekenen zich verhoudt tot de conceptkerndoelen. Er volgt een advies over de functie en bruikbaarheid van het Referentiekader voor het primair en voortgezet onderwijs.
De huidige kerndoelen stammen uit 2006 en zijn daardoor niet meer actueel. Ook zijn deze kerndoelen globaal geformuleerd. Hoewel dit toen een bewuste keuze was, bieden de kerndoelen hierdoor weinig tot geen houvast aan leraren, schoolleiders en andere betrokkenen. Bovendien sluiten de kerndoelen, de examenprogramma’s en het Referentiekader Taal en Rekenen onvoldoende op elkaar aan. Dit leidt tot onduidelijkheid over wat er wanneer geleerd moet worden en wat niet. Leraren én leerlingen ervaren drempels bij de overgangen in het onderwijs. Dit vormde aanleiding om de kerndoelen van onder andere Nederlands en rekenen en wiskunde te actualiseren. Ook de examenprogramma’s Nederlands en wiskunde worden momenteel geactualiseerd, waardoor afstemming kan plaatsvinden.
In 2022 is per leergebied een team samengesteld. Elk team bestond uit leraren po, leraren onderbouw vo, vakexperts, curriculumexperts en een onafhankelijke procesregisseur. In een jaar tijd werkten zij stap voor stap toe naar conceptkerndoelen. Ieder team werkte daarbij samen met een advieskring, bestaande uit vertegenwoordigers van vakverenigingen, opleidingen en relevante maatschappelijke organisaties. De advieskring gaf gedurende dit traject drie keer feedback op de conceptkerndoelen. Daarnaast gaf een ‘klankbordgroep specifieke onderwijsbehoeften’ het team advies over de haalbaarheid en herkenbaarheid van de kerndoelen voor leerlingen met specifieke onderwijsbehoeften. Met de adviezen van de advieskring en de klankbordgroep heeft het team de conceptkerndoelen verder aangescherpt.
Tijdens de fase van beproeven hebben meer dan 200 scholen uit het po, vo, so en vso de bruikbaarheid van de conceptkerndoelen in de onderwijspraktijk beproefd. Tijdens regiobijeenkomsten kregen zij een praktijkopdracht om op hun eigen school, in hun eigen met hun team, de conceptkerndoelen te beproeven. Ook is met deze scholen gekeken naar wat zij nodig hebben om nieuwe deze conceptkerndoelen succesvol te implementeren. Daarnaast zijn er expertbijeenkomsten geweest, waarin experts Nederlands en rekenen en wiskunde feedback hebben gegeven op specifieke inhoudelijke onderdelen van de conceptkerndoelen.
Door de samenwerking tussen leraren, schoolleiders, wetenschappers, lerarenopleiders en andere onderwijsprofessionals zijn de definitieve conceptkerndoelen gestaafd op een goede mix van wetenschappelijke en praktische inzichten en ervaringen. De conceptkerndoelen worden definitief vastgesteld en vastgelegd in wetgeving, nadat deze in de onderwijspraktijk zijn beproefd op bruikbaarheid.
De definitieve conceptkerndoelen kun je vinden in het boekje conceptkerndoelen Nederlands en rekenen en wiskunde. Alle documenten met betrekking tot de oplevering van de definitieve conceptkerndoelen Nederlands, inclusief de toelichtingsdocumenten aan het ministerie van OCW vind je op de website van SLO. De definitieve conceptkerndoelen Nederlands en rekenen en wiskunde staan daarnaast ook op opendata.slo.nl.
Altijd als eerste op de hoogte van de laatste ontwikkelingen? Meld je dan aan voor onze automatische updates. Je ontvangt dan een mail als wij een nieuwsbericht plaatsen.