Matthijs Driebergen

Matthijs Driebergen

Contactinformatie

Matthijs Driebergen

Curriculumexpert

Mijn onderwijsloopbaan kende een moeizame start. Aan het begin van mijn eerste schooldag glipte ik als vierjarige in een onbewaakt ogenblik de klas uit en was eerder dan m’n moeder thuis, die me kort daarvoor bij juf had afgeleverd. Ik wilde zeker wel leren, maar van mij hoefde dat niet zo op een stoeltje in de klas. Het kostte me een paar maanden om daaraan te wennen.


Na mijn studie geschiedenis glipte ik er opnieuw tussenuit: ik werkte jarenlang in musea en met erfgoedinstellingen. Maar het onderwijs bleef lokken: samen met scholen ontwikkelde ik educatief materiaal bij tentoonstellingen. Na een deeltijdopleiding pabo ging ik aan de slag op een basisschool. Misschien door mijn eigen moeizame start, bleek ik het best op m’n plek in de onderbouw. Met kleuters jezelf en de wereld ontdekken en samen een groep worden, dat vind ik het allermooist van meester zijn. Als cultuurcoördinator ontwikkelde ik met m’n team een schoolcurriculum waarbij we het aanbod van musea en culturele instellingen in de schoolomgeving samenbrachten tot een samenhangend aanbod voor wereldoriëntatie en kunst en cultuur.


Bij SLO werk ik nu ruim drie jaar als curriculumexpert voor geschiedenis en burgerschap in het primair onderwijs. Voor mij liggen wereldoriëntatie en burgerschap heel dicht naast elkaar: de wereld ontdekken, betekent ook je eigen rol in de maatschappij ontdekken. Leren hoe je samenleeft en meedoet, is iets dat je zeker op school zou moeten leren.


Nog wekelijks glip ik er een dag tussenuit. Dan ben ik meester Matthijs voor 23 kleuters op een basisschool in Amsterdam. Natuurlijk is het fijn om m’n onderwijservaring op peil te houden en vanzelfsprekend breng ik voor mijn team interessante kennis mee. Maar eigenlijk vind ik het vooral heel leuk en leer ik misschien nog wel meer van 23 kleuters dan zij van mij. Onder andere dat burgerschap betekent dat iedereen erbij hoort en meedoet. Voor hen – en alle kinderen – zet ik me graag in voor een doordacht en eigentijds curriculum burgerschap, dat leraren inspireert tot het mooiste onderwijs!