blijf op de hoogte
Altijd als eerste op de hoogte van de laatste ontwikkelingen? Meld je dan aan voor onze automatische updates. Je ontvangt dan een mail als wij een nieuwsbericht plaatsen.
Mariëlle Paul - staatssecretaris Funderend Onderwijs en Emancipatie – heeft de definitieve conceptkerndoelen Nederlands en rekenen en wiskunde aangeboden aan de Tweede Kamer. In de Kamerbrief informeert zij de Kamer ook over de opgeleverde conceptexamenprogramma’s Nederlands, wiskunde havo-vwo, maatschappijleer, moderne vreemde talen, klassieke talen en Friese taal & cultuur.
Alle leerlingen hebben recht op goed onderwijs. Onderwijs dat hen helpt hun talenten te ontwikkelen. Maar wat moet je kennen, kunnen en ervaren om nu – en later als volwassene – actief mee te kunnen doen in de samenleving?
Jindra Divis, bestuursvoorzitter SLO: “Nu we deze conceptkerndoelen met leraren, schoolleiders, taal- en rekencoördinatoren hebben beproefd, zijn ze aangescherpt en verbeterd. Deze stap brengt ons dichter bij een actueel curriculum dat bijdraagt aan taal- en rekenvaardige leerlingen. Nu dragen we het stokje over aan het ministerie van OCW, dat aan de slag gaat met het vastleggen van de doelen in wet- en regelgeving.”
SLO heeft de afgelopen twee jaar samen met het onderwijsveld gewerkt aan een goed antwoord op deze vraag. Het resultaat wordt vandaag gepubliceerd: de definitieve conceptkerndoelen Nederlands en rekenen en wiskunde. Deze kerndoelen zijn ontwikkeld voor het primair onderwijs, de onderbouw van het voortgezet onderwijs en het (voortgezet) speciaal onderwijs.
Een belangrijk moment omdat de huidige kerndoelen al sinds 2006 van kracht zijn. Hoewel het destijds een bewuste keuze was om deze doelen zeer globaal te formuleren, bieden de huidige kerndoelen weinig tot geen houvast aan scholen en leraren. Ook sluiten de kerndoelen, examenprogramma’s en het Referentiekader Taal en Rekenen onvoldoende op elkaar aan. Na bijna twintig jaar ligt er een definitief voorstel voor actuele kerndoelen. Deze generatie kerndoelen is concreter geformuleerd en heeft een vaste opbouw. Ze geven de leraar meer houvast en de kerndoelen zijn over de leergebieden heen vanuit dezelfde principes ontworpen. Hiermee wordt de opdracht aan de school concreter geformuleerd en is duidelijker omschreven wat iedere leerling eind groep 8 en aan het eind van de onderbouw in het voortgezet onderwijs moet kennen, kunnen en hebben ervaren.
Nadat in september 2023 de eerste conceptkerndoelen Nederlands en rekenen en wiskunde zijn opgeleverd, is de bruikbaarheid van de conceptkerndoelen in de onderwijspraktijk beproefd. Meer dan 200 scholen uit het po, vo en v(s)o hebben deelgenomen aan deze fase van beproeven. Tijdens één van de acht regiobijeenkomsten kregen zij een praktijkopdracht om op hun eigen school met hun team de conceptkerndoelen te beproeven. Ook vroegen wij deze scholen wat ze nodig hebben om deze conceptkerndoelen succesvol te implementeren. Daarnaast hebben experts Nederlands en rekenen en wiskunde tijdens expertbijeenkomsten hun feedback gegeven op specifieke inhoudelijke onderdelen van de conceptkerndoelen. Eerder had de wetenschappelijke curriculumcommissie in opdracht van het ministerie van OCW een adviesrapport geschreven over de totstandkoming en kwaliteit van de conceptkerndoelen. We hebben alle feedback zorgvuldig gewogen om te kunnen bepalen welke conceptkerndoelen aangepast of verhelderd moesten worden. Dit heeft uiteindelijk geleid tot deze sets definitieve conceptkerndoelen.
SLO heeft nu de definitieve conceptkerndoelen opgeleverd aan het ministerie van OCW. Het ministerie toetst de eindproducten en start een traject om de kerndoelen vast te leggen in wet- en regelgeving. Het ministerie van OCW besluit wanneer de kerndoelen worden ingevoerd en alle scholen eraan gehouden zijn.
Maatschappelijk is er veel aandacht voor het versterken van de basisvaardigheden. Daarom zijn eerst de definitieve conceptkerndoelen voor Nederlands en rekenen en wiskunde ontwikkeld. De conceptkerndoelen burgerschap en digitale geletterdheid zijn in maart 2024 opgeleverd. Deze worden op dit moment beproefd. De andere leergebieden - moderne vreemde talen, mens en maatschappij, mens en natuur, kunst en cultuur en bewegen en sport – volgen in november. We ontwikkelen parallel hieraan ook functionele kerndoelen voor leerlingen die zeer moeilijk leren of een meervoudige beperking hebben.
Voor dove en slechthorende leerlingen is ook een mooie mijlpaal bereikt: de conceptkerndoelen Nederlandse Gebarentaal zijn opgeleverd. Op 14 november raadplegen we scholen voor deze conceptkerndoelen op de bruikbaarheid van de doelen. Meer informatie over de conceptkerndoelen Nederlandse Gebarentaal tref je hier. Daarnaast publiceren we in het najaar ook de definitieve set functionele conceptkerndoelen Nederlands en rekenen en wiskunde.
Tijdens deze hele actualisatie werken we nauw samen met teams van leraren, vakexperts en curriculumexperts. Zij worden tijdens hun opdracht deskundig bijgestaan door advieskringen en klankbordgroepen waarin vertegenwoordigers zitten uit de onderwijssector en daarbuiten. Kerndoelen zijn een belangrijke voorwaarde, maar geen garantie op goed onderwijs. De werkelijke kwaliteit van het onderwijs vindt plaats in de school en in de klas.
Altijd als eerste op de hoogte van de laatste ontwikkelingen? Meld je dan aan voor onze automatische updates. Je ontvangt dan een mail als wij een nieuwsbericht plaatsen.