De conceptkerndoelen rekenen en wiskunde zijn niet toereikend voor leerlingen die zeer moeilijk leren of een meervoudig beperking hebben. Voor deze leerlingen zijn functionele kerndoelen nodig. Deze zijn praktijkgericht en gericht op relevantie voor arbeid/dagbesteding en een passende plek in de maatschappij. Daarom richtte SLO voor ieder leergebied een eigen expertgroep (v)so in. Deze expertgroep werkte vanuit de opbrengsten van het kerndoelenteam om vervolgens functionele kerndoelen (concept) te ontwikkelen.
In de expertgroep (v)so rekenen en wiskunde zaten leraren en experts met verschillende achtergronden. Zij leverden een actieve bijdrage vanuit hun expertise en ervaring met een specifieke doelgroep (cluster 1,2,3,4/uitstroomprofielen arbeidsmarkt en dagbesteding).
Naast de expertgroepen (v)so heeft SLO ook een klankbordgroep specifieke onderwijsbehoeften opgezet. Deze klankbordgroep adviseerde de kerndoelenteams over het goed formuleren van de conceptkerndoelen voor leerlingen met specifieke onderwijsbehoeften (in het (v)so) die uitstromen naar vervolgonderwijs. Lees hier meer over deze klankbordgroep.