Lydwin van Rooyen

Lydwin van Rooyen

Contactinformatie

Lydwin van Rooyen

Leraar vo

Toen ik op school zat, waren computers nieuw en spannend. Mijn vader leerde me een beetje programmeren en ik leefde me uit op spelletjes die ik op een grote floppy inleverde bij mijn netjes geprinte werkstukken. Inmiddels is digitale technologie overal, zitten werkstukken in de cloud en zit een computer gewoon in je broekzak de hele dag om aandacht te zeuren. Mijn leerlingen op het 4e Gymnasium in Amsterdam gaan hier elk op hun eigen manier mee om, meer of minder succesvol. Mijn collega’s en ik proberen ze hiermee te helpen, bijvoorbeeld door hun toegang te beperken als hun aandacht voor andere dingen nodig is. Totdat ze examen hebben gedaan en plotseling op eigen benen moeten staan…


In het team actualisatie kerndoelen digitale geletterdheid zet ik me in om alle leerlingen in het funderend onderwijs kennis te laten maken met de creatieve mogelijkheden van programmeren. Ook geloof ik dat begrip van digitale technologie helpt om er verstandiger mee om te gaan. Zo kunnen we onze leerlingen beter helpen om hun eigen keuzes te maken, voor hun vervolgstudie of beroep maar ook bij het verdelen van hun aandacht en concentratie.