De reguliere conceptkerndoelen zijn niet toereikend voor leerlingen die zeer moeilijk leren of een meervoudige beperking hebben. Voor deze leerlingen zijn functionele kerndoelen nodig. Deze zijn praktijkgericht en gericht op relevantie voor arbeid/dagbesteding en een passende plek in de maatschappij. Daarom richt SLO voor ieder leergebied een eigen expertgroep (v)so in. Deze expertgroep werkt vanuit de opbrengsten van het kerndoelenteam om vervolgens functionele kerndoelen te ontwikkelen.
In de expertgroep (v)so digitale geletterdheid zitten leraren en experts met verschillende achtergronden. Zij leveren een actieve bijdrage vanuit hun expertise en ervaring met een specifieke doelgroep (cluster 1,2,3,4/uitstroomprofielen arbeidsmarkt en dagbesteding).
De expertgroep (v)so digitale geletterdheid komt vier keer samen tussen april en november 2024:
Naast de expertgroepen (v)so heeft SLO ook een klankbordgroep specifieke onderwijsbehoeften opgezet. Deze klankbordgroep adviseert de kerndoelenteams over het goed formuleren van de kerndoelen voor leerlingen met specifieke onderwijsbehoeften (in het (v)so) die uitstromen naar vervolgonderwijs. Lees hier meer over deze klankbordgroep.