blijf op de hoogte
Altijd als eerste op de hoogte van de laatste ontwikkelingen? Meld je dan aan voor onze automatische updates. Je ontvangt dan een mail als wij een nieuwsbericht plaatsen.
Martijn Schouw
Welk woord moeten we kiezen? Welke opbouw moeten we aanhouden? En klopt het dat sommige kerndoelen extra aandacht behoeven? Tijdens de ontwikkelsessies komen van zowel de leraren als de experts alle mogelijke vragen aan bod.
Voorafgaand aan tweedaagse nummer vijf staat het gesprek met de advieskring gepland en krijgen we veel constructieve feedback om onze menukaart van kerndoelen verder vorm te geven.
Ik vind het heel mooi hoe een kerndoel nu leesbaar en inzichtelijk wordt geformuleerd. In de kerndoelen worden vaardigheden beschreven die leerlingen moeten beheersen zodat ze de structuur en samenhang van bijvoorbeeld procenten en verhoudingen doorzien en er in praktische situaties mee kunnen rekenen. Inzicht in de kerndoelen helpt leraren straks om hun eigen lessen meer richting te geven zodat het duidelijker wordt wat leerlingen moeten kennen, kunnen en ervaren.
Docenten in het voortgezet onderwijs kunnen straks verder met wat er in het primair onderwijs is opgebouwd.
Tijdens onze bijeenkomsten worden vele woorden beproefd op smaak en juiste terminologie. Steeds opnieuw discussiëren we met onze collega’s in de regio en op school. Voor hen doen we het ook.
In gezamenlijke documenten in onze Teams-omgeving werkt iedereen aan de kerndoelen en vragen we feedback aan elkaar. We werken aan een gezamenlijke set voor primair onderwijs en de onderbouw van het voortgezet onderwijs. Zo kunnen de docenten in het voortgezet onderwijs dankzij een doorlopende leerlijn verder met wat er in het primair onderwijs is opgebouwd.
Meerdere conceptkerndoelen zijn inmiddels klaar en ik krijg inzicht in de onderwijskeuken van collega’s uit het team. Ik vind dat fantastisch!
Hoe kun je je richten op iets wat je nog niet kent?
“We hebben op de korte termijn te maken met een onderwijswereld die we nu nog niet kennen.” Over deze opmerking van de advieskring denk ik na in de auto naar huis. ‘Richt de kerndoelen hierop in,’ adviseert ze. De speerpunten van enkele afzondelijke teamleden schieten ook door mijn hoofd: “Zorg voor aansluiting bij de bovenbouw van het vwo waar algoritmen meer en meer algebraïsch worden”. Maar ook: “Denk aan de ervaring die kinderen in vmbo-bb op moeten doen waar algoritmen als vaste volgorden in de wereld om ons heen wiskundig bekeken kunnen worden, iets wat genoeg kan zijn zonder het begrip algoritme ook maar gehoord te hebben”.
In de file op de A1 heb ik gelukkig alle tijd om na te denken over deze waardevolle overwegingen.
Iedereen doet er toe, bedenk ik me.
Wil je meer lezen over de tussenproducten waar het team aan werkt? En hoe de samenwerking gaat met de advieskring? Lees dan hier het interview met Ton Roelofs (procesregisseur), Michiel Veldhuis (voorzitter advieskring) en Marjolijn Bakir (leraar en lid van het team).
Altijd als eerste op de hoogte van de laatste ontwikkelingen? Meld je dan aan voor onze automatische updates. Je ontvangt dan een mail als wij een nieuwsbericht plaatsen.