Blog: Een Sudoku voor gevorderden

Redactie Geplaatst op 20 juni 2024 Moderne vreemde talen Blog

Door: Mireille Hassemer

“Mevrouw, toen we net op vakantie waren in Duitsland moest ik van mijn ouders onze bestelling opgeven. En we kregen precies wat ik bestelde en de bediening keek heel vriendelijk!”, vertelde me Rosa uit 2A vol trots. Met haar paar lesjes Duits had ze zich weten te redden in het restaurant. Dit soort momenten motiveren mij enorm.

Daarom werk ik met plezier aan de conceptkerndoelen die leraren duidelijkheid moeten geven over de lesstof en die leerlingen voorbereiden op een taalrijke wereld na school.

Je leert de taal door de taal te gebruiken

Leerlingen raken gemotiveerd wanneer taken realistisch, authentiek en relevant zijn voor hun belevingswereld. Deze inzichten gebruiken we bij het formuleren van onze conceptkerndoelen.

Mijn collega Feikje zegt vaak: “Ik moet eerst even een concrete les voor me zien, dan weet ik weer hoe ik dit in de praktijk doe.” En floep, dan komt ze met een briljante opdracht die we direct kunnen gebruiken om onze doelzin verder aan te scherpen. We staan dus continu stil bij de vraag: hoe komt het er in de praktijk uit te zien? De kerndoelen worden immers zo geformuleerd dat ze richting én ruimte bieden aan leraren. Zo geven ze vorm aan hun moderne vreemde talen-onderwijs die past bij hun leerlingen.

Wat moeten onze studenten leren en wat betekent dit voor onze lerarenopleiding?

De conceptkerndoelen raken me vanuit mijn rol als leraar en lerarenopleider. We zijn enthousiast over de ontwikkelingen rondom de actualisatie. Maar de ontwikkelingen roepen ook de vraag op: wat moeten onze studenten leren in het licht van de conceptkerndoelen? We actualiseren ons vakdidactisch curriculum met veel plezier mee zodat de nieuwe generatie taalstudenten voor de lerarenopleiding direct is voorbereid op de nieuwe kerndoelen en eindtermen. Onze lerarenopleiding legt al langer de focus op communicatief, taal- en cultuurbewust, taakgericht taalonderwijs.

Wordt alles nieuw, en wat betekent dat straks voor mijn lessen?”

Dit zijn vragen die we vaak vanuit het werkveld zien langskomen. Geen paniek, wil ik zeggen. Uit gesprekken met docenten en werkplekbegeleiders blijkt dat veel leraren al veel doen van wat er in de conceptkerndoelen komt te staan. Een prachtig voorbeeld is een docent Frans die de uitspraak oefent met een gedicht dat ze ook op taal, woordenschat en literatuur met de leerlingen analyseert.

We zijn er trots op.

Als kerndoelenteam beleven we veel plezier aan het gezamenlijk afwegen, schrijven, verwerpen en opnieuw formuleren. Ook moeten en willen we rekening houden met factoren van buitenaf. Onze opdracht is uitdagend, een soort sudoku voor gevorderden, maar we zetten allemaal onze schouders eronder om een prachtig curriculum te ontwerpen. We zijn bijzonder trots op onze samenwerking en hoe wij oog houden voor het beste voor de leerling. We dromen ervan dat leerlingen het belang van het leren van verschillende talen inzien. Daar gaan we voor!

wil je dit delen?

blijf op de hoogte

Altijd als eerste op de hoogte van de laatste ontwikkelingen? Meld je dan aan voor onze automatische updates. Je ontvangt dan een mail als wij een nieuwsbericht plaatsen.

Aanmelden updates

* zijn verplicht
Leergebieden