Miriam Spierings
procesregisseur
In de afgelopen jaren heb ik mijn passie voor onderwijs ingezet om essentiële verbeteringen in organisatie en bestuur te bewerkstelligen. Mijn drijfveer daarbij is het fundamentele vraagstuk achter ons onderwijssysteem: waarom doen wij dit? Wat is er nodig om leerlingen én leraren uit te dagen?
Ik ben
ervan overtuigd geraakt dat kerndoelen belangrijk zijn als leidraad.
Duidelijkheid over wat moet en wat mag, bevordert zelfsturing en
verantwoordelijkheid. Dit bereidt leerlingen voor op een diverse en
geglobaliseerde maatschappij. Meertaligheid speelt hierbij een cruciale rol als
toegangspoort naar wereldburgerschap. Het is van belang om vaardigheden en
inhouden te integreren, zodat leerlingen taal- en cultuurbewust kunnen
communiceren. En daar zet ik me het komende jaar voor in, als procesregisseur
actualisering kerndoelen moderne vreemde talen! Ik begeleid het kerndoelenteam
bestaande uit curriculumexperts, leraren en vakexperts om binnen 12
maanden effectieve én duurzame conceptkerndoelen te realiseren waarin de
onderwijspraktijk zichzelf herkent. Op deze wijze hoop ik een bijdrage te
leveren aan de verdere ontwikkeling van ons onderwijs.