In vijf stappen werkt het team van de actualisatie kerndoelen moderne vreemde talen toe naar actuele kerndoelen.
Bij iedere stap levert het team een tussenproduct op:
De advieskring kijkt mee op de inhoud van de tussenproducten.
Onderwijs moet toegankelijk zijn voor alle leerlingen. Aan de basis daarvan staan actuele kerndoelen voor het primair, onderbouw voorgezet en (voorgezet) speciaal onderwijs, ook voor leerlingen met specifieke onderwijsbehoeften.
In het verleden zijn de kerndoelen voor het primair, onderbouw voortgezet en (voortgezet) speciaal onderwijs los van elkaar ontwikkeld. Hierdoor is er onvoldoende samenhang tussen de verschillende sets kerndoelen. De huidige actualisatie van de kerndoelen biedt een uitgelezen kans om de kerndoelen voor het po, onderbouw vo en het (v)so wel in samenhang te ontwikkelen. Hiermee gelden voor alle leerlingen die naar vervolgonderwijs uitstromen dezelfde kerndoelen, ongeacht welk type onderwijs je volgt. De kerndoelen zijn op deze manier een gemeenschappelijk kader met een betere aansluiting tussen het regulier onderwijs en het (voortgezet) speciaal onderwijs.
Om ervoor te zorgen dat de geactualiseerde kerndoelen goed geformuleerd worden voor leerlingen in het (v)so, heeft SLO een klankbordgroep ingericht. Lees meer over deze klankbordgroep.
Voor leerlingen die zeer moeilijk lerend zijn of een meervoudige beperking hebben, ontwikkelt SLO functionele kerndoelen. Het gaat hier ook om de leerlingen die uitstromen naar de arbeidsmarkt en dagbesteding. Functionele kerndoelen zijn praktijkgericht en gericht op relevantie voor werk/dagbesteding en een passende plek in de maatschappij. Na oplevering van de conceptkerndoelen start een expertgroep (v)so, die op basis van de opbrengsten van het kerndoelenteam, functionele kerndoelen gaat ontwikkelen.
In de werkopdracht van het ministerie van OCW (pdf, 2,9 MB) is vastgelegd waaraan de geactualiseerde kerndoelen moeten voldoen. Er zijn criteria opgesteld voor zowel de inhoud als voor het proces van totstandkoming van de kerndoelen. SLO monitort op deze criteria waardoor er gedurende het traject inzicht wordt verkregen of aan die criteria wordt voldaan. Om de monitoring van de actualisatie van de kerndoelen goed te borgen, heeft SLO een monitoringsteam ingericht. Het programmateam Actualisatie kerndoelen en examenprogramma’s kan op basis van de monitoringsresultaten zo nodig bijsturen of extra acties ondernemen.