SLO publiceert de conceptkerndoelen van de leergebieden mens en natuur, mens en maatschappij, kunst en cultuur, bewegen en sport en de moderne vreemde talen

Redactie Geplaatst op 21 november 2024 Mens en maatschappij

In opdracht van het ministerie van OCW werkt SLO samen met de onderwijssector aan een nieuw en actueel curriculum. Voor het primair onderwijs, de onderbouw van het voortgezet onderwijs en het (voortgezet) speciaal onderwijs is dit vastgelegd in kerndoelen.

Jindra Divis, bestuursvoorzitter SLO: “De conceptkerndoelen voor de leergebieden mens en natuur, mens en maatschappij, kunst en cultuur, bewegen en sport en de moderne vreemde talen zijn gepubliceerd. Concepten ontwikkeld door leraren, vakexperts en curriculumexperts. Het is de volgende stap richting een actueel curriculum, omdat er nu voorstellen voor álle leergebieden van het primair onderwijs, de onderbouw van het voortgezet onderwijs en het (voortgezet) speciaal onderwijs zijn”.

De conceptkerndoelen en de bijbehorende toelichtingsdocumenten voor de vijf leergebieden zijn hier te downloaden en in te zien.

Samenhang met andere leergebieden

Eerder leverden we de conceptkerndoelen op voor de leergebieden Nederlands, rekenen en wiskunde, burgerschap en digitale geletterdheid. Vanwege het versterken van de basisvaardigheden kreeg SLO de opdracht om prioriteit te geven aan die leergebieden. Toch mogen deze leergebieden niet los gezien worden van de vijf andere leergebieden. De kennis en vaardigheden van Nederlands, rekenen en wiskunde, burgerschap en digitale geletterdheid, krijgen betekenis bij mens en natuur, mens en maatschappij, kunst en cultuur, bewegen en sport en moderne vreemde talen, en andersom. Zo zijn de kennisrijke teksten bij mens en maatschappij belangrijk voor het versterken van de leesvaardigheid. Voor ieder leergebied geldt dat – met de juiste didactiek – afzonderlijke leergebieden elkaar versterken.

Conceptkerndoelen voor het schoolvak aardrijkskunde

Met de huidige indeling van kerndoelen in negen leergebieden is aardrijkskunde een schoolvak dat in twee leergebieden valt: mens en natuur en mens en maatschappij. Binnen beide leergebieden zijn conceptkerndoelen geformuleerd die voor leraren aardrijkskunde relevant zijn. Het gaat om deze conceptkerndoelen:

  • voor M&M in domein B Mens en ruimte: po kerndoel 3 en 4/ vo kerndoel 3 t/m 5. Daarnaast is er sprake van interne samenhang in de set, waardoor de andere domeinen ook van belang zijn vanuit het oogpunt van domein B.
  • voor M&N in domein D Mens en ruimte: po kerndoel 10 en 11/ vo kerndoel 18 t/m 20. Daarnaast gelden de inhouden uit domein A voor alle domeinen, ook domein D.

Wat is de status van deze kerndoelen en wat zijn de volgende stappen?

De opgeleverde voorstellen zijn concepten. Het resultaat van ruim 12 maanden ontwikkeling door leraren, vakexperts en curriculumexperts, ondersteund door een advieskring. Met de publicatie van deze conceptkerndoelen ronden we nu de eerste fase af. Hierna worden de conceptkerndoelen met een groot aantal scholen beproefd in de onderwijspraktijk op verwachte bruikbaarheid en vragen we wat nodig is om ze te implementeren. Met de opgehaalde feedback scherpen we de conceptkerndoelen verder aan.

Daarnaast heeft OCW aangegeven dat er nog een extra stap moet worden gezet om de kerndoelen meer in samenhang te presenteren, zodat er een goede focus komt op het versterken van lezen, schrijven en rekenen. SLO pakt dit tegelijkertijd op met het verwerken van de feedback uit de onderwijspraktijk. De definitieve voorstellen voor kerndoelen worden eind 2025 opgeleverd.

Om leraren en scholen te ondersteunen bij de implementatie, zijn ook passende leerlijnen en ondersteunende materialen nodig. Deze worden niet wettelijk vastgelegd, maar bieden wel een concrete vertaling en uitwerking van het landelijk curriculum op alle niveaus van het funderend onderwijs. Niet alleen belangrijk voor leraren en schoolleiders, maar ook voor educatieve uitgeverijen, toetsontwikkelaars en andere onderwijsprofessionals. De komende tijd gaan we aan de slag om (voorbeelden van) leerlijnen en materialen te ontwikkelen.

Waarom zijn de kerndoelen geactualiseerd?

Leerlingen hebben recht op goed onderwijs. Onderwijs dat hen helpt hun talenten te ontwikkelen. Wat moet je kennen, kunnen en ervaren om nu – en later als volwassene –actief mee te kunnen doen in de samenleving? De huidige kerndoelen stammen uit 2006: ze zijn verouderd en te globaal geformuleerd.

Voor de kwaliteit van het onderwijs is alleen meer nodig dan een landelijk curriculum. Kerndoelen zijn een belangrijk voorwaarde, maar geen garantie op goed onderwijs. De werkelijke kwaliteit van het onderwijs vindt plaats in de school, waar leraren met kennis over doelen, de manier waarop ze ervoor zorgen dat de leerling leert, toetsing en leerlingen onderwijzen.

Meer informatie en aanmelden?

Ben je benieuwd naar de conceptkerndoelen en de bijbehorende toelichtingsdocumenten van de vijf leergebieden? Je vindt hier alle informatie:

wil je dit delen?

blijf op de hoogte

Altijd als eerste op de hoogte van de laatste ontwikkelingen? Meld je dan aan voor onze automatische updates. Je ontvangt dan een mail als wij een nieuwsbericht plaatsen.

Aanmelden updates

* zijn verplicht
Leergebieden