Fase van beproeven van de conceptkerndoelen mens en natuur, mens en maatschappij, kunst en cultuur, bewegen en sport en moderne vreemde talen

Leraren po/so en leraren onderbouw vo/vso: Doen jullie mee met de fase van beproeven van de conceptkerndoelen mens en natuur, mens en maatschappij, kunst en cultuur, bewegen en sport en moderne vreemde talen?

Meld je school aan voor in het voorjaar 2025. En beproef de conceptkerndoelen met ons mee!

Nu de conceptkerndoelen Nederlands, rekenen en wiskunde, burgerschap en digitale geletterdheid beproefd zijn door het onderwijsveld, is het tijd voor het beproeven van de andere leergebieden in het primair (speciaal) onderwijs en de onderbouw voortgezet (speciaal) onderwijs.

Met de oplevering van de conceptkerndoelen voor mens en natuur, mens en maatschappij, kunst en cultuur, bewegen en sport en moderne vreemde talen op 21 november 2024 is de ontwikkelfase afgerond. We starten nu met de volgende stap: de fase van beproeven. Tijdens deze fase kijken we naar de verwachte bruikbaarheid in de onderwijspraktijk. Benieuwd welke vakken we precies verstaan onder deze samengestelde leergebieden? Onderaan dit bericht staan de linkjes naar de opgeleverde conceptkerndoelen.

Doet jouw school ook mee? 

Waarom meedoen?
Door mee te doen aan de fase van beproeven krijg je als school en onderwijsprofessional alvast een idee hoe de kerndoelen (en uitwerkingen) van deze leergebieden eruit komen te zien.

Tijdens de regiobijeenkomsten, die in maart 2025 gaan plaatsvinden, krijg je volop gelegenheid om vragen te stellen, je mening te delen en van gedachten te wisselen met andere scholen uit de regio. Zo zorgen we er met jouw bijdrage voor dat we een goede definitieve set conceptkerndoelen aan het ministerie van OCW kunnen aanbieden en dat alle scholen straks goed voorbereid aan de slag kunnen.

Klik hier om jouw school direct aan te melden!

Wie zoeken we?
We zoeken per school drie deelnemers die vanuit verschillende perspectieven feedback kunnen geven op de conceptkerndoelen mens en natuur, mens en maatschappij, kunst en cultuur, bewegen en sport en moderne vreemde talen.

Deze drie deelnemers zijn twee leraren en hun schoolleider.

  • Po/so
    Twee leraren po/so uit de bovenbouw (groep 7 en 8). In het primair onderwijs geven leraren over het algemeen lesstof uit alle leergebieden. Deze leraren zoeken wij. Voor het beproeven van de conceptkerndoelen vragen we iedere school mee te doen aan twee van de vijf leergebieden. De schoolleider zal tijdens de regiobijeenkomst de totale set van twee leergebieden gaan beproeven en aan de slag gaan met (leidinggeven aan) curriculumverandering.

  • Onderbouw vo/vso
    Twee leraren onderbouw, die lesgeven in 1e, 2e klas vmbo, havo-vwo, en/of 3e klas havo-vwo.

Voor het beproeven van de conceptkerndoelen doe je als school mee aan twee van de vijf leergebieden. Voor de praktijkopdracht die je als school na de regiobijeenkomst gaat uitvoeren betrek je de andere leraren uit de vaksecties die onder het leergebied vallen. De schoolleider zal daarnaast ook de totale set van twee leergebieden beproeven en aan de slag gaan met (leidinggeven aan) curriculumverandering.

Wat kun je als school verwachten?

De fase van beproeven voor de scholen bestaat uit vier stappen.

  • Stap 1. Bijwonen van één regiobijeenkomst
    In maart 2025 organiseren we zes regiobijeenkomsten door heel Nederland. Tijdens de regiobijeenkomsten lichten we de conceptkerndoelen mens en natuur, mens en maatschappij, kunst en cultuur, bewegen en sport en moderne vreemde talen toe en gaan we met elkaar in gesprek over de conceptkerndoelen. Om een goede verdeling te krijgen over alle leergebieden vragen we iedere school om zich voor 2 van de 5 leergebieden in te schrijven.

  • Stap 2. Aan de slag op school: de praktijkopdracht
    Na de bijeenkomst ga je op jouw school aan de slag met een praktijkopdracht. Hiervoor ga je met meerdere collega’s uit je vakgroep/leergebied of team in gesprek over de conceptkerndoelen.

    Bijvoorbeeld voor de onderbouw van het vo/vso betekent dit dat de praktijkopdracht met leraren met expertise op alle vakinhouden binnen het leergebied wordt uitgevoerd. Dus doe je mee als leraar biologie met het beproeven van het leergebied mens en natuur, dan betrek je in de praktijkopdracht op school ook de leraar natuurkunde, scheikunde, aardrijkskunde en bijvoorbeeld leraren science of technologie.

    Hiervoor krijg je ook tips en materialen mee zodat je het gesprek goed bij jou op school kunt voeren. De gezamenlijke bevindingen leg je vast en koppel je digitaal terug aan SLO.

    We leggen je tijdens de regiobijeenkomst de praktijkopdracht uit. Heb je tijdens de uitvoering van de opdracht vragen, dan zijn we beschikbaar voor je.
  • Stap 3. SLO verzamelt en analyseert de uitkomsten van de praktijkopdrachten
    We bekijken en wegen alle feedback op de conceptkerndoelen zorgvuldig. Het resultaat van deze analyse gebruiken we om de set conceptkerndoelen aan te scherpen en een definitieve set conceptkerndoelen op te leveren. Het ministerie van OCW heeft aangegeven dat er nog een extra stap moet worden gezet om de kerndoelen meer in samenhang te presenteren, zodat er een goede focus komt op het versterken van lezen, schrijven en rekenen. SLO pakt dit tegelijkertijd op met het verwerken van de feedback uit de onderwijspraktijk. Natuurlijk informeren we je wat we met de feedback hebben gedaan, welke keuzes we hebben gemaakt en hoe de aangepaste conceptkerndoelen eruitzien.
  • Stap 4. Aanbieden conceptkerndoelen aan OCW voor vastlegging in de wet
    Als eindproduct van deze fase bieden we de kerndoelen als definitieve set conceptdoelen aan bij het ministerie van OCW. De definitieve voorstellen voor kerndoelen worden eind 2025 opgeleverd. Het ministerie van OCW doorloopt vervolgens een traject om de kerndoelen in de wet vast te leggen.

Waar zijn de regiobijeenkomsten?
Hieronder zie je waar en wanneer de regiobijeenkomsten plaatsvinden. Meer informatie over de exacte locatie ontvang je na aanmelding uiterlijk twee weken voor de bijeenkomst. Elke bijeenkomst duurt van 16:00 - 20:00 uur. Uiteraard verzorgen wij een heerlijk dinerbuffet tijdens deze avond.

3 maart in Rotterdam
6 maart in Amsterdam
11 maart in Utrecht
13 maart in Eindhoven
18 maart in Deventer
20 maart in Heerenveen/Assen

Voor (v)so scholen die werken met zeer moeilijk lerende/meervoudig beperkte leerlingen en/of leerlingen die uitstromen naar dagbesteding of arbeidsmarkt ontwikkelen we functionele kerndoelen. Daarvoor organiseert SLO in 2025 een aparte bijeenkomst om ook deze conceptkerndoelen te beproeven in de onderwijspraktijk.

Hoeveel tijd kost het om mee te doen?
We verwachten dat iedere deelnemer ongeveer 12 uur besteedt aan dit proces. Dit is inclusief deelname aan één regiobijeenkomst.

Is er een vergoeding?
Scholen krijgen een vergoeding van € 2.500,- gebaseerd op deelname van drie personen (twee leraren en een schoolleider) per school. Na aanmelding ontvangen scholen hierover meer informatie.

Direct aanmelden

Wil je meedoen en wil je meedenken over de conceptkerndoelen in de onderwijspraktijk?
Vul dan dit aanmeldformulier in.

Meer informatie
Wil je meer weten over hoe de conceptkerndoelen mens en natuur, mens en maatschappij, kunst en cultuur, bewegen en sport en moderne vreemde talen zijn ontwikkeld en op de hoogte blijven, kijk dan op onderstaande websites en meld je aan voor onze nieuwsupdates:

Mens en natuur
Mens en maatschappij
Kunst en cultuur
Bewegen en sport
Moderne vreemde talen

Tot snel op een van de regiobijeenkomsten!