Leraren po/so en leraren onderbouw vo/vso: Doen jullie mee met de fase van beproeven van de conceptkerndoelen mens en natuur, mens en maatschappij, kunst en cultuur, bewegen en sport en moderne vreemde talen?
Nu de conceptkerndoelen Nederlands, rekenen en wiskunde, burgerschap en digitale geletterdheid beproefd zijn door het onderwijsveld, is het tijd voor het beproeven van de andere leergebieden in het primair (speciaal) onderwijs en de onderbouw voortgezet (speciaal) onderwijs.
Met de oplevering van de conceptkerndoelen voor mens en natuur, mens en maatschappij, kunst en cultuur, bewegen en sport en moderne vreemde talen op 21 november 2024 is de ontwikkelfase afgerond. We starten nu met de volgende stap: de fase van beproeven. Tijdens deze fase kijken we naar de verwachte bruikbaarheid in de onderwijspraktijk. Benieuwd welke vakken we precies verstaan onder deze samengestelde leergebieden? Onderaan dit bericht staan de linkjes naar de opgeleverde conceptkerndoelen.
Waarom meedoen?
Door mee te doen aan de fase van beproeven krijg je als school en onderwijsprofessional alvast een idee hoe de kerndoelen (en uitwerkingen) van deze leergebieden eruit komen te zien.
Tijdens de regiobijeenkomsten, die in maart 2025 gaan plaatsvinden, krijg je volop gelegenheid om vragen te stellen, je mening te delen en van gedachten te wisselen met andere scholen uit de regio. Zo zorgen we er met jouw bijdrage voor dat we een goede definitieve set conceptkerndoelen aan het ministerie van OCW kunnen aanbieden en dat alle scholen straks goed voorbereid aan de slag kunnen.
Wie zoeken we?
We zoeken per school drie deelnemers die vanuit verschillende perspectieven feedback kunnen geven op de conceptkerndoelen mens en natuur, mens en maatschappij, kunst en cultuur, bewegen en sport en moderne vreemde talen.
Deze drie deelnemers zijn twee leraren en hun schoolleider.
Voor het beproeven van de conceptkerndoelen doe je als school mee aan twee van de vijf leergebieden. Voor de praktijkopdracht die je als school na de regiobijeenkomst gaat uitvoeren betrek je de andere leraren uit de vaksecties die onder het leergebied vallen. De schoolleider zal daarnaast ook de totale set van twee leergebieden beproeven en aan de slag gaan met (leidinggeven aan) curriculumverandering.
De fase van beproeven voor de scholen bestaat uit vier stappen.
Waar zijn de regiobijeenkomsten?
Hieronder zie je waar en wanneer de regiobijeenkomsten plaatsvinden. Meer informatie over de exacte locatie ontvang je na aanmelding uiterlijk twee weken voor de bijeenkomst. Elke bijeenkomst duurt van 16:00 - 20:00 uur. Uiteraard verzorgen wij een heerlijk dinerbuffet tijdens deze avond.
3 maart in Rotterdam
6 maart in Amsterdam
11 maart in Utrecht
13 maart in Eindhoven
18 maart in Deventer
20 maart in Heerenveen/Assen
Voor (v)so scholen die werken met zeer moeilijk lerende/meervoudig beperkte leerlingen en/of leerlingen die uitstromen naar dagbesteding of arbeidsmarkt ontwikkelen we functionele kerndoelen. Daarvoor organiseert SLO in 2025 een aparte bijeenkomst om ook deze conceptkerndoelen te beproeven in de onderwijspraktijk.
Hoeveel tijd kost het om mee te doen?
We verwachten dat iedere deelnemer ongeveer 12 uur besteedt aan dit proces. Dit is inclusief deelname aan één regiobijeenkomst.
Is er een vergoeding?
Scholen krijgen een vergoeding van € 2.500,- gebaseerd op deelname van drie personen (twee leraren en een schoolleider) per school. Na aanmelding ontvangen scholen hierover meer informatie.
Wil je meedoen en wil je meedenken over de conceptkerndoelen in de onderwijspraktijk?
Vul dan dit aanmeldformulier in.
Meer informatie
Wil je meer weten over hoe de conceptkerndoelen mens en natuur, mens en maatschappij, kunst en cultuur, bewegen en sport en moderne vreemde talen zijn ontwikkeld en op de hoogte blijven, kijk dan op onderstaande websites en meld je aan voor onze nieuwsupdates:
Mens en natuur
Mens en maatschappij
Kunst en cultuur
Bewegen en sport
Moderne vreemde talen
Tot snel op een van de regiobijeenkomsten!