Blog: Een leven lang met plezier bewegen

Redactie Geplaatst op 06 november 2024 Bewegen en sport Blog

Door: Joanneke Jansen

Ik heb mijn hele jeugd aan atletiek gedaan en later ben ik halve en hele marathons gaan lopen. Maar na een paar blessures lijkt het me onverstandig om dat zo intensief te blijven doen. Ik maak nu een keuze om vanuit een ander motief toch te kunnen blijven hardlopen. Ik richt me op trailrunnen zonder wedstrijdelement. Dit is een mooi voorbeeld van hoe ik bewegen in mijn leven betekenis geef.

Precies dat is wat we ook voor ogen hebben voor het onderwijs in bewegen en sport

Dat we leerlingen de vaardigheden meegeven om hun beweegidentiteit gedurende hun leven te blijven ontwikkelen en aanpassen naar de omstandigheden.

Een leerling zei laatst bijvoorbeeld: ‘Ik heb geen zin om te voetballen.’ Tijdens een kort gesprekje in de gymles bleek dat ze niet houdt van wedstrijden, maar dat ze overschieten met vriendinnen wel leuk vindt. Plezier hebben is voor haar een belangrijke motivatie. Het is belangrijk dat leerlingen dit bij zichzelf ontdekken en erover in gesprek gaan. Dat wij de kinderen tijdens de gymles leren bewust stil te staan bij dit soort leermomenten.

Wat is er nodig om heel je leven te kunnen sporten? 

Hoe maken we de conceptkerndoelen toekomstgericht? Hoe gaan we in op het ´wat´ er te leren valt en niet op het ´hoe?’ Met deze vragen en meer gingen we met ons kerndoelenteam aan de slag. Deze actualisatie gaat een vernieuwing brengen die ervoor zorgt dat leerlingen meer verantwoordelijkheid krijgen voor hun eigen leerproces. Leerlingen ontwikkelen vaardigheden die hen helpen om hun hele leven met plezier te blijven bewegen. We gaan met deze conceptkerndoelen ook lesgeven in ‘het regelen van de gymles.’ Kinderen spreken met elkaar af wat de regels zijn, leren hoe het is om een keer coach te zijn en alle kinderen zijn een keer de scheidsrechter.

De leerling is aan zet. En daar is meer voor nodig dan alleen het aanbieden van een breed beweegaanbod. Ze gaan nog meer ontdekken wat hun interesses en talenten zijn. Dat wil niet zeggen dat de leerling het hele onderwijsprogramma zelf invult. Maar wel dat de leraar onderwijs gaat maken op thema´s zoals bijvoorbeeld bewegen regelen en oriënteren op de beweeg- en sportcultuur. Kinderen leren vaardigheden aan voor free-running in de gymles. Ze leren bijvoorbeeld hoe ze dit met elkaar kunnen regelen en ze dit veilig kunnen organiseren op het schoolplein.  

De conceptkerndoelen geven meer richting dan voorheen

Leerlingen hebben jaren de tijd om vaardigheden te leren en ervaring op te doen. Ga dus als leraar de uitdaging aan om je vaardig te maken in het lesgeven op deze conceptkerndoelen. Bekijk aan welke conceptkerndoelen in welke les je wilt werken. Wees nieuwsgierig, speel ermee en ambieer het mooiste!

Ondertussen ga ik komend weekend met mijn nieuwe trailrungroepje de bossen van Vijverberg in. Iets rustiger aan dan vroeger, maar nog steeds heerlijk buiten, door de herfstbladeren rennen.

Joanneke Jansen is vakdocent Bewegen en Sport op de Monchyschool in Arnhem en lid van het kerndoelenteam Bewegen en Sport. 

wil je dit delen?

blijf op de hoogte

Altijd als eerste op de hoogte van de laatste ontwikkelingen? Meld je dan aan voor onze automatische updates. Je ontvangt dan een mail als wij een nieuwsbericht plaatsen.

Aanmelden updates

* zijn verplicht
Leergebieden