blijf op de hoogte
Altijd als eerste op de hoogte van de laatste ontwikkelingen? Meld je dan aan voor onze automatische updates. Je ontvangt dan een mail als wij een nieuwsbericht plaatsen.
SLO actualiseert samen met het onderwijsveld de kerndoelen. Via deze website vindt u meer informatie over de verschillende leergebieden die worden geactualiseerd.
In september 2024 leverde SLO de set definitieve conceptkerndoelen Nederlands en rekenen en wiskunde op. Een hele mooie mijlpaal voor het onderwijs. Benieuwd? Bekijk hier het nieuwe kerndoelenboekje. Of bekijk hier de formele opleveringsdocumenten.
Ook zijn in maart 2024 de conceptkerndoelen burgerschap en digitale geletterdheid opgeleverd. Download hier het boekje en bijbehorende addendum.
In november 2024 volgen de conceptkerndoelen voor de leergebieden mens en maatschappij, mens en natuur, kunst en cultuur, bewegen en sport en moderne vreemde talen.
Wilt u verder lezen over een specifiek leergebied? Kijk dan op:
Animatie actualisatie kerndoelen
Hoe zijn scholen betrokken en hoe kan je als school curriculumbewust met de kerndoelen aan de slag? Je hoort in de podcast Bernard Teunis, Jorrit Blaas, Esther van Huisstede en Jan van de Ven.
Lees verderDe volgende fase: na het opleveren van de conceptkerndoelen, gaan deze beproefd worden op verwachte bruikbaarheid in de onderwijspraktijk. Doet jouw school mee?
Lees verderGa naar het platform van de actualisatie van de kerndoelen Nederlands.
naar het leergebiedGa naar het platform van de actualisatie van de kerndoelen rekenen en wiskunde.
naar het leergebiedGa naar het platform van de actualisatie van de kerndoelen burgerschap.
naar het leergebiedGa naar het platform van de actualisatie van de kerndoelen digitale geletterdheid.
naar het leergebiedGa naar het platform van de actualisatie van de kerndoelen bewegen en sport.
naar het leergebiedGa naar het platform van de actualisatie van de kerndoelen kunst en cultuur.
naar het leergebiedGa naar het platform van de actualisatie van de kerndoelen mens en maatschappij
naar het leergebiedGa naar het platform van de actualisatie van de kerndoelen mens en natuur.
naar het leergebiedGa naar het platform van de actualisatie van de kerndoelen moderne vreemde talen.
naar het leergebiedHet huidige curriculum stamt nog uit 2006 en is voor leraren niet concreet genoeg, waardoor het te weinig handvatten biedt. Ook is het programma te vol. Er is behoefte aan een actueel curriculum met een heldere opdracht aan het onderwijs: wat leerlingen moeten echt kennen, kunnen en ervaren. Daarnaast sluiten de kerndoelen, de examenprogramma’s en het Referentiekader Taal en Rekenen onvoldoende op elkaar aan. Dit leidt tot onduidelijkheid over wat er aangeleerd moet worden en wat niet, waardoor de basisvaardigheden van leerlingen verder onder druk komen te staan. Leerlingen lopen tegen drempels aan bij overgangen in het onderwijs. Tot slot is er in Nederland al lange tijd behoefte aan het verduidelijken van de inhouden van burgerschap en digitale geletterdheid. Daarom actualiseert SLO in opdracht van het ministerie van OCW het curriculum, samen met het onderwijsveld (leraren, vakexperts, curriculumexperts, wetenschappers en onderwijsorganisaties).
SLO is in 2022 gestart met de actualisatie van de vier basisvaardigheden: Nederlands, rekenen en wiskunde, burgerschap en digitale geletterdheid. Dit was een politieke keuze, omdat er veel aandacht is voor de versterking van de basisvaardigheden. Want basisvaardigheden moeten structureel goed omschreven staan in het curriculum. De minister van po en vo gaf SLO in het voorjaar van 2023 de opdracht om ook te starten met de actualisatie van de vijf overige leergebieden. Dat zijn bewegen en sport, kunst en cultuur, mens en maatschappij, mens en natuur en moderne vreemde talen. Ieder kerndoelenteam ontwikkelt in ongeveer 12 maanden een set conceptkerndoelen voor dat leergebied.
Nadat de kerndoelenteams dat hebben opgeleverd, start SLO met de volgende fase: het beproeven op bruikbaarheid in de onderwijspraktijk. Scholen geven dan feedback op de conceptkerndoelen. De opbrengsten van deze fase worden verwerkt in de definitieve conceptkerndoelen.
Meer weten? Bekijk de infographic. Daarin vind je tijdlijnen en meer informatie over iedere fase.
De conceptkerndoelen zijn geordend in negen leergebieden. Hoe scholen de kerndoelen onderwijzen en binnen welke leergebieden of vakken dat gebeurt, kunnen de scholen zelf beslissen. De nieuwe generatie kerndoelen beschrijven in ieder geval waar leerlingen mee in aanraking moeten komen, welke inspanning er van hen wordt verwacht met het oog op kennis en ervaringen en wat ze uiteindelijk moeten beheersen.
Ieder leergebied kreeg een eigen kerndoelenteam voor de ontwikkelfase. Elk team bestond uit leraren po, leraren onderbouw vo, vakexperts, curriculumexperts en een onafhankelijke procesregisseur. In een jaar tijd werkten zij stap voor stap toe naar conceptkerndoelen.
Ieder team werkte daarbij samen met een advieskring, bestaande uit vertegenwoordigers van vakverenigingen, opleidingen en relevante maatschappelijke organisaties. De advieskring gaf gedurende dit traject feedback op de conceptkerndoelen.
Daarnaast gaf een klankbordgroep specifieke onderwijsbehoeften het team advies over de haalbaarheid en herkenbaarheid van de kerndoelen voor leerlingen met specifieke onderwijsbehoeften. Met de adviezen van de advieskring en de klankbordgroep scherpte het team de conceptkerndoelen verder aan. Op die manier hebben we conceptkerndoelen ontwikkeld die breed gedragen worden door het onderwijsveld. De conceptkerndoelen worden definitief vastgesteld en vastgelegd in wetgeving, nadat deze in de onderwijspraktijk zijn beproefd op bruikbaarheid.
In de werkopdracht 2022 (PDF 200 kb) en de werkopdracht 2023 (PDF 3 mb) van het ministerie van OCW is vastgelegd waaraan de conceptkerndoelen moeten voldoen. Er zijn criteria opgesteld voor zowel de inhoud als voor het proces van totstandkoming van de conceptkerndoelen. SLO monitort op deze criteria waardoor er gedurende het traject inzicht wordt verkregen of aan die criteria wordt voldaan. Om de monitoring van de actualisatie van de kerndoelen goed te borgen, heeft SLO een monitoringsteam ingericht. Het programmateam Actualisatie Kerndoelen en Examenprogramma’s kan op basis van de monitoringsresultaten waar nodig bijsturen of extra acties ondernemen.
Altijd als eerste op de hoogte van de laatste ontwikkelingen? Meld je dan aan voor onze automatische updates. Je ontvangt dan een mail als wij een nieuwsbericht plaatsen.